شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشیدنی ها می توانند میل به مصرف غذا و اشتها را افزایش دهند

28سپتامبر 2021- طعم خاصی که پس از مصرف نوشابه های رژیمی احساس می کنید، ممکن است تنها عارضه جانبی آنها نباشد، به خصوص اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید.

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی Keck در USC انجام شده است، نوشیدنی هایی که حاوی شیرین کننده مصنوعی "سوکرالوز" هستند ممکن است میل به غذا و اشتها را در زنان و افراد چاق افزایش دهند.

این مطالعه که به تازگی در JAMA Network Open منتشر شده است، یکی از بزرگترین مطالعاتی است که تا به امروز به بررسی اثرات یک شیرین کننده مصنوعی، که به آن شیرین کننده غیر مغذی(NNS)  نیز می گویند، بر فعالیت مغز و اشتهای افراد مختلف پرداخته است.

شیرین کننده های مصنوعی: موضوعی بحث برانگیز

بیش از 40 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در حال حاضر ازNNS ها به عنوان روشی بدون کالری برای ارضاء تمایل به مصرف شیرینی استفاده می کنند و در برخی موارد به اهداف کاهش وزن خود دست می یابند. علیرغم رایج شدن مصرف این نوشیدنی ها، پیامدهای بهداشتی شیرین کننده های مصنوعی هنوز مورد بحث است، و هیچ اجماع مشخصی در مورد تأثیر آنها بر اشتها، متابولیسم گلوکز و وزن بدن وجود ندارد.

در مورد استفاده از شیرین کننده های مصنوعی اختلاف نظر وجود دارد زیرا بسیاری از مردم از آنها برای کاهش وزن استفاده می کنند. در حالی که برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است مفید باشد، برخی دیگر نشان می دهند که ممکن است در افزایش وزن، دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیک نقش داشته باشند. این مطالعه با بررسی گروه های مختلف جمعیتی تلاش نموده است تا برخی از دلایل این نتایج متناقض را مورد بررسی قرار دهد.

برای مطالعه اثراتNNS ها ، دکتر Kathleen Page و همکارانش 74 شرکت کننده را مورد مطالعه قرار دادند که در طول سه ویزیت مختلف، 300 میلی لیتر نوشیدنی شیرین شده با ساکارز (قند معمولی) ، نوشیدنی شیرین شده با سوکرالوز(NNS) یا آب را به عنوان کنترل مصرف کردند. سپس دو ساعت بعد از نوشیدن این نوشیدنی ها، محققان سه مورد را اندازه گیری کردند: فعال شدن مناطقی از مغز که مسئول اشتها هستند و اشتها به غذا در پاسخ به دیدن تصاویر غذاهای پرکالری مانند همبرگر و دونات، با استفاده از تکنیک تصویربرداری خاصی به نام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی(fMRI)؛ سطح قند خون؛ انسولین و سایر هورمونهای متابولیک در خون ؛ و مقدار غذای مصرفی در بوفه ی میان وعده که در پایان هر جلسه به افراد ارائه می شد. گروه مورد مطالعه شامل تعداد مساوی از مردان و زنان با وزن سالم، اضافه وزن یا چاق بود که به محققان اجازه می داد تفاوت های احتمالی بین گروه های جمعیتی را کشف کنند.

شیرین کننده های مصنوعی ممکن است باعث احساس گرسنگی در برخی افراد شود

مطالعات تصویربرداری نشان داد که فعالیت در مناطقی از مغز که مسئول میل به غذا و اشتها هستند در زنان و افراد چاق بعد از مصرف نوشیدنی های حاوی سوکرالوز در مقایسه با نوشیدنی های حاوی قند واقعی، افزایش یافته است.

این مطالعه همچنین نشان داد که سطح هورمون هایی که به بدن می گویند "احساس سیری می کنم" پس از نوشیدن نوشیدنی حاوی سوکرالوز در مقایسه با نوشیدنی حاوی ساکارز، به طور کلی کاهش یافته است و این نشان می دهد که نوشیدنی های حاوی شیرین کننده ی مصنوعی ممکن است در سرکوب گرسنگی موثر نباشند.

سرانجام این که، زنان و افراد چاق پس از نوشیدن نوشیدنی حاوی سوکرالوز، میزان بیشتری میان وعده در بوفه نسبت به جلسه ای که نوشیدنی حاوی ساکارز مصرف کرده بودند، خوردند، در حالی که مصرف غذای میان وعده برای شرکت کنندگان مرد تفاوتی نداشت. دکتر Page هشدار داد که این یافته ها باید با احتیاط تفسیر شوند، زیرا همه شرکت کنندگان یک شب قبل از مطالعه ناشتا بودند و احتمالاً بیشتر از حد معمول گرسنه بودند.

او گفت: مطالعه ما دلیل ارائه ی نتایج نامتناقض از مطالعات قبلی را در مورد اثرات عصبی و رفتاری شیرین کننده های مصنوعی نشان می دهد. با مطالعه بر روی گروه های مختلف، ما توانستیم نشان دهیم که زنان و افراد چاق ممکن است نسبت به شیرین کننده های مصنوعی حساس تر باشند. برای این گروه ها، نوشیدن نوشیدنی های حاوی شیرین کننده ی مصنوعی ممکن است مغز را برای احساس گرسنگی فریب دهد، که به نوبه خود منجر به مصرف کالری بیشتر شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210928/Artificial-sweeteners-in-drinks-may-increase-food-cravings-and-appetite-study-reveals.aspx